Påsken har varit
skön och avkopplande på ett plan. Hustrun och jag har tillbringat tid
tillsammans och det gjorde inget, eftersom vi var åtskilda under tre veckor i
mars/april.
Samtidigt har
påsken varit en smula splittrad. Mer än vanligt, faktiskt! Hur då? Jo, när det
gäller vårt gudstjänstliv. När jag har varit församlingspräst har det varit en
viktig del för mig att få fira påskens gudstjänster som ett sammanhållet drama
i en och samma församling. Detta har så klart inte alltid fungerat. Under åren
i Aneby blev det ofta gudstjänster i många olika kyrkor. De perioder hustrun
också arbetat i församling har vi ibland varit i två olika kyrkor – åtminstone delvis.
Denna påsk hade
det kanske fungerat om vi koncentrerat oss på den församling vi valt att
tillhöra – den lutherska församlingen i Eastwood. Men på ett tidigt stadium
bestämde vi oss för att åka till Durban på långfredagsmorgonen (se tidigare bloggpost) och efter den
utflykten hade vi inte ork för ytterligare timmar i kyrkan.
En annan faktor
var att församlingen i Eastwood tillhör en större enhet (pastorat) som heter
Pietermaritzburg North Parish. Under påsken firar hela pastoratet gudstjänster
ihop. Det börjar på skärtorsdagen och slutar påskdagens morgon. Dessemellan bor
folk bokstavligen i kyrkan. Det är så klart vissa som åker hem och sover men
väldigt många lämnar inte kyrkobyggnaden under dessa dagar.
Fokus ligger helt
klart på långfredagen och inte minst den gudstjänst där det predikas över Jesu sju
ord på korset. Påskdagens gudstjänst har en smått undanskymd plats i fromheten
i vår lutherska kyrka i södra Afrika.
Vi var i alla
fall med på Skärtorsdagen. Gudstjänsten skulle börja 18.00 men på grund av ett
missförstånd drog den igång 19.00. Utöver predikan och fotatvagning skedde även
konfirmation och upptagande av nya medlemmar i Women’s league, Men’s league, och
Young Adult’s league samt nattvard. Vi kom därifrån runt 23.00 och då var
gudstjänsten inte slut. Det mesta skedde dessutom på isiZulu, som vi ju inte förstår, så
det blev lite långt.
När vi fick veta
att även söndagens gudstjänst skulle ske på isiZulu, valde vi att fira
påskdagens gudstjänst i den Anglikanska katedralen, där gudstjänsten är på
engelska.
Men det är också
intressant att se hur olika gudstjänstgemenskaper uttrycker sitt påskfirande.
Det är ju trots allt samma kristenhet.
En av de mer
signifikativa skillnaderna mellan Sydafrika och Sverige är att mer fokus läggs
på korset och Jesu död. I Sverige tror jag det flesta församlingar ser
påsknatten och påskdagen som klimax. Kan skillnaden bero på att lidandet är mer
nära i denna del av världen? Ungefär som skiftet av triumfkrucifix i de
europeiska katedralerna under medeltiden. De tidiga krucifixen föreställer den
triumferande Kristus men när pesten slog till byttes de ut mot krucifix med den lidande
Kristus.
Påverkad av detta
har jag fotograferat två kors som jag mötte under helgen.
En annan skillnad
är att i stort sett inga gudstjänster firas på Annandag Påsk. (Nu ska ju i
sanningens namn sägas att det inte är så imponerande med gudstjänster i Svenska
kyrkan den dagen heller). Istället hade vi, via SMS, fått en inbjudan till en s
k braai, d v s en grillfest. Den skulle börja 10.00 vilket vi tyckte var
tidigt. Vi hade ingen aning om detta var ett privat initiativ eller ett pastoratsarrangemang,
när vi åkte iväg. Det visade sig vara en sammankomst för alla prästfamiljer och
det var prosten Myaka’s sätt att visa sin och kyrkans uppskattning för allt arbete
prästerna lagt ner under fastan och påsken. Fint! Maten var klar ungefär vid
14.00 så det blev inte alls för tidigt att äta. Innan vi åkte fick alla
presenter!
En annorlunda
påsk men också en fin upplevelse.
"Spikkorsen" får mig att tänka på Mandela Capture Site, hur konstnären valt att gestalta denna historiska händelse. Så tanken om lidande känns trolig.
ReplyDeleteJa, det är ju också känslan jag får av metall. Hårt och kallt. (Men i Coventry finns också ett kors av träbjälkar från den bombade katedralen).
ReplyDelete