tag:blogger.com,1999:blog-3255987229032070780.post7032760005193690588..comments2023-07-07T15:38:32.564+02:00Comments on moruti: Finns Gud?Anders Göranzonhttp://www.blogger.com/profile/09043741463522713507noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-3255987229032070780.post-85241082484426411392011-09-14T23:21:08.700+02:002011-09-14T23:21:08.700+02:00Debatten "Finns Gud?" i Adventskyrkan i ...Debatten "Finns Gud?" i Adventskyrkan i Kalmar videofilmdes. Den är utlagd på YouTube. Den kan hittas genom att googla "finns gud kalmar" eller via "Gustafs videoblogg" och rubriken "7. Finns Gud?" (september)Carl Gustaf Olofssonhttps://www.blogger.com/profile/09709999298037647999noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3255987229032070780.post-34067902731114782062011-08-29T13:44:30.566+02:002011-08-29T13:44:30.566+02:00Hej Anders Göranzon,
Intressant att läsa dina ref...Hej Anders Göranzon,<br /><br />Intressant att läsa dina reflektioner utifrån lördagens debatt i Adventkyrkan. Jag uppskattar de citat du valt - dikt och ett stycke ur boken - för att ge en en bild av vad jag står för. <br /><br />Först detta med metodologisk ateism. Metodologisk ateism är något i första hand forskare talar om. När man ställer upp <br />hypoteser och söker svar så har man som grundaxiom att det inte finns någon högre makt som kan gripa in och påverka de processer man studerar. En <br />forskare som i sin profession är metodologisk ateist behöver inte nödvändigtvis vara 'ontologisk ateist' - dvs han behöver inte bestämt hävda att han inte tror på någon gud eller högre makt. Detta påpekade Vesa Annala helt riktigt. <br /><br />Att som jag tydligt deklarera en 'metodologisk ateism' i förhållande till de meningsfrågor jag formulerade i min inledning (finns på "Gustafs videoblogg" under fliken "Kunskapsfråga och vision") kan ha överraskat. För aktivt kyrkfolk som du och andra kristna är en tydlig metodologisk ateism kring denna problematik sannolikt betydligt mer problematisk än när det gäller naturvetenskapen. <br />Meningsproblematiken - och svar på den - är ju så att säga vad kyrkan verkligen upplever som 'sitt bord'.<br /><br />Till detta kan sägas att jag också är ontologisk ateist. Men den frågan känns närmast oviktig. Det är dock helt okej för mig att läsa in en apofatisk grundhållning (som det heter på det teologiska finspråket) i dikten "Gudabenådat skratt" som du citerar. Men för min del blir det ändå en sorts lek med orden. Om vi "enkelt och klart" ska använda vardagsorden - ett gott råd från både Luther och Nya Testamentet - så är det en ateistisk grundhållning som formuleras i dikten. Att det sedan inte stämmer med den gängse kristna älsklingsbilden av den fyrkantige, ytliga och religionsokunnige Humanisten är ju en annan sak. Det bjuder jag på! <br /><br />Det är inte så konstigt att du kände en doft av Hedenius. Och det skäms jag inte ett dugg för. Han tillhör tveklöst en av mina anfäder. När det gäller gudstron och lidandets problem skriver du om dina erfarenheter från Södra Afrika och befrielseteologi. Det är både fint och spännande och jag förstår väl vad du menar. (Jag gillar teologiprofessorn Per Frostin som tyvärr dog alltför ung). Utsatta människor får hjälp av gudstron och trosgemenskapen att både stå ut med lidandet och utsattheten och få kraft att kämpa. Jag har inga som helst behov av att varken ifrågasätta eller försöka riva ner en sådan troshållning. Men det fungerar inte som ett argument som skulle få mig att ändra min grundsyn. De exempel jag berörde är i viss mening svartare och av lite annan karaktär - t.ex. barn till föräldrar som utöver att vara missbrukare slår och misshandlar. Där ödeläggs det sköra, spirande livet innan det har formats en egen reflekterande röst, än mindre finns det en trosgemenskap dit barnet kan gå för att hämta styrka för att stå ut, stå emot och kanske få kraft att göra uppror.<br /><br />Vänliga hälsningar<br />Carl Gustaf Olofsson<br /><br />webbplatsen "Språk, tro och religion" och "Gustafs videoblogg" - http://gustafsvideoblogg.wordpress.comCarl Gustaf Olofssonhttps://www.blogger.com/profile/09709999298037647999noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3255987229032070780.post-55309294986482012142011-08-28T20:19:37.842+02:002011-08-28T20:19:37.842+02:00Hej
Tack för att du kom i går o var en av de få kr...Hej<br />Tack för att du kom i går o var en av de få kristna som kom. Jag hoppas att du kommer nästa gång det är debatt igen o att vi kristna dyker upp och försvarar vår Gud. Jag ville säga mycket i går men som moderator får jag inte det. Jag tyckte det var trevligt att se så många människor som ändå intresserar sig för ämnet " Finns det en Gud" samt att man respekterar varandras åsikter. <br />Önskar dig Guds rika välsignelse....sven sparavechttps://www.blogger.com/profile/02033061291225062699noreply@blogger.com